به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط تخلفات مربوط به مخدوش کردن و پوشاندن پلاک، رانندگی با وسیله فاقد کلیه مدارک، حرکت خلاف جهت و عبور ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی پرتکرارترین تخلفات موتورسوارن تهرانی است. اینها را سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ بعد از اجرایی شدن طرح ساماندهی و انضباط موتورسواران در تهران اعلام کرده و میگوید: «گلایه مردم از تخلفات بعضی از موتورسیکلت سواران زیاد شده بود و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که رفتار این افراد سبب بروز یکسری از تصادفات و حوادث جبران ناپذیر برای خودشان یا دیگر شهروندان شده است. در همین راستا نیز با تدبیر سردار فرمانده کل انتظامی کشور بنا شد تا طرح برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران و در واقع انضباط بخشی به تردد این افراد اجرا شود و همان طور که گفتم این طرح از روز ۳۰ بهمن ماه در ۱۰۰ نقطه از شهر تهران اجرا میشود. »
سفرهای درون شهری، یک فعالیت ابزاری در زندگی روزمره، به عنوان حرکت در جامعه و استفاده از حمل و نقل عمومی یا خصوصی تعریف میشود. این یک عنصر ضروری برای تضمین استقلال و درگیر شدن در سایر فعالیتها و مشاغل روزمره است.
با این تعریف باید گفت که موتورسیکلت، وسیلهای محبوب برای سفرهای درون شهری در بسیاری از کشورهای آسیایی و در حال توسعه است. در واقع
موتورسواران بیش از سایر رانندگان در معرض خطر کشته یا مجروح شدن در تصادفات هستند. جالب اینجاست که موتورسواران نیز آگاه هستند که سوار شدن بر موتورسیکلت آنها را در معرض خطر بیشتری قرار میدهد اما باز هم با همه محدودیتها و قابلیتها، ظاهرا به غیر از افرادی که مجبور به استفاده از موتور هستند عدهای هم نمیخواهند لذت و حس سواری را از دست بدهند
موتورسیکلتها عمدتاً به دلیل مقرون به صرفه بودن، انعطافپذیری و مانورپذیری یکی از وسایل قابل استفاده برای اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر کم درآمد و فقیر است.
اما متأسفانه آسیب احتمالی مرتبط با تصادفات برای موتورسواران و سرنشینان آنها بیشتر از سایر کاربران وسایل نقلیه وجود دارد. در واقع موتورسواران بیش از سایر رانندگان در معرض خطر کشته یا مجروح شدن در تصادفات هستند. جالب اینجاست که موتورسواران نیز آگاه هستند که سوار شدن بر موتورسیکلت آنها را در معرض خطر بیشتری قرار میدهد اما باز هم با همه محدودیتها و قابلیتها، ظاهرا به غیر از افرادی که مجبور به استفاده از موتور هستند عدهای هم نمیخواهند لذت و حس سواری را از دست بدهند. با این حال برخی از مطالعات گزارش میدهند که انواع تصادفات رانندگی با توجه به نوع راننده، مانند سن و شغل متفاوت است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که رانندگان جوان بیشتر از رانندگان مسن تمایل دارند که با سرعت بیشتری رانندگی کنند. سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با با تأکید بر اینکه برخورد پلیس با تخلفات در اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران قهری نبوده و جنبه تذکری و آموزشی دارد، میگوید: « متأسفانه ۴۴ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتور سواران است و در ۱۰ ماهه اول سالجاری از ۴۵۰ مورد فوت ناشی از تصادفات، ۱۹۸ مورد موتور سوار بودند، البته موتور سواران در تصادفات با عابرین پیاده هم نقش دارند که از ۴۵۰ نفر ۱۷۵ نفر هم عابر پیاده بودند.»
بر اساس آخرین آمار بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در ایران وجود دارد که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتور سیکلت یعنی بیش از یک سوم یا ۳۰ درصد از آنها در تهران تردد میکنند. بررسیها بیانگر این موضوع است که از این میزان موتور در تهران بیشترین ترددها مربوط به ۳۰۰ هزار موتور سیکلت است که در بخش پیک و مسافر روزانه فعالیت دارند. با این تعریف باید گفت که روزانه تعداد زیادی از رانندگان وسایل نقلیه در پایتخت با موتورسیکلت سواران متخلف در خیابانها و بزرگراهها برخورد میکنند. موتورهایی که یکیشان از چپ میآید و دیگری از سمت راست، آینه عقب را هم که نگاه کنی چند تایی از آنها با سرعت نزدیک میشوند و این دومینو تا انتهای خیابانها و بزرگراهها ادامه دارد. با این حال با اجرایی شدن این طرح که حالا نزدیک به ۱۴ روز از آن میگذردامیدواریم که با آغاز سال ۱۴۰۱ کمتر شاهد تخلفات و تصادفات موتور سیکلتها در سطح شهر باشیم.