۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
تعداد بازدید: ۴۸۰۸۸۶
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود با اجرای رتبه‌بندی ۸ تا ۱۶ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود اما کمتر از ۲ میلیون تا ۴ و نیم میلیون اضافه شد که این پرداختی هم با تورم امروز در هزینه‌های زندگی گم شده است.
کد خبر: ۳۶۵۳۹

جامعه به خاطر آینده بچه‌ها و آینده‌سازان کشور پای کار بیاید از مسئولین ناامید شده‌ایم!/عوامل دلزدگی معلمان از آموزش و پرورش؟

 
معلم
 
محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش و دبیر فیزیک به مناسبت روز معلم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به برخی مشکلات معلمان کشور پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

کم کردن ساعت و در عین حال کم نکردن حجم محتوای درسی یکی از دلایلی است که در ساختار آموزش و پرورش ما فشار مضاعفی بر معلمان وارد می‌کند.

 
 
نیک‌نژاد گفت: مشکلات معلمان به مشکلات ساختار آموزشی گره خورده است. اگر بخواهیم این مشکلات را اولویت‌بندی کنیم نکته‌ای که بیش از هرچیزی قشر معلم را اذیت می‌کند تفاوت دریافتی نسبت به خط فقر است. مسئولان زیاد شعار می‌دهند مثلا یکی از قله‌هایی که این افراد فکر می‌کنند فتح کردند اجرای رتبه‌بندی بود. رتبه‌بندی معلمان یک بار در دولت آقای روحانی اجرا شد که منطبق با قانون نبود دوباره موکول شد به دولت بعدی که فشارهای اعتراض‌های معلمان را در پی داشت، اجرایی هم که هم‌اکنون اتفاق افتاده با قانون اولیه بسیار فاصله دارد. آقای منادی که رئیس کمیسیون آموزش مجلس بود در یکی از مصاحبه‌ها گفته بودند اگر رتبه‌بندی اجرا شود ۸ تا ۱۶ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود اما زمانی که این قانون اجرا شد آن شخصی که رتبه اول(پایین ترین رتبه) بود کمتر از۲ میلیون تومان و شخصی که رتبه ۵ داشت نزدیک به ۴ و نیم میلیون تومان به حقوقش اضافه شد و با توجه به تورم طی آن سال و تورم کنونی امروز این عدد پرداختی در هزینه‌های زندگی گم شده است.
 
 
وی افزود: در حال حاضر میانگین دریافتی معلمان یک تفاوتی دارد. حقوق معلمان کم‌سابقه زیر ۱۰ میلیون تومان، معلمان باسابقه شاید تا ۲۰ میلیون تومان هم برسد و میانیگن این حقوق ماهی ۱۵ میلیون تومان می‌شود این ۱۵ میلیون با خط فقر کشوری که خود مسئولین اعلام می‌کنند زیر ۳۵ میلیون زیر خط فقر است، فاصله زیادی دارد به طوری که یک تفاوت ۵۰ درصدی قائل است و نصف آن عدد را معلم دارد می‌گیرد. این گرفتاری ذهن معلمان را زیاد به خود مشغول کرده است. متاسفانه معلمان بیش از بقیه افراد جامعه تحت فشار هستند.

زمانی که نیرو کم می‌شود یک معلم باید یک کلاس درس را در حد معمولی که باید بین ۲۰ تا ۲۵ نفر باشد بین ۳۵ تا ۴۰ نفر بچیند و گاه در برخی مناطق تعداد دانش‌آموزان یک کلاس به ۶۰ نفر هم افزایش پیدا می‌کند به هر حال این به این معلم جدای از اینکه نمی‌تواند فرایند آموزش را پیش ببرد به دلیل شلوغی کلاس فشار زیادی وارد و نهایتا خیلی زود خسته و دل‌زده می‌کند.

 

عوامل‌ دلزدگی معلمان از آموزش و پرورش

این کارشناس آموزش به مشکل دیگر معلمان اشاره کرد و گفت: یک بحثی در آموزش و پرورش وجود دارد و آن تعدیل نیرو است بنابر یک ارزیابی اشتباه از یک دهه پیش مسئولین آموزش و پرورش به بهانه اینکه نیروهای آموزش و پرورش زیاد هستند و بسیاری ناکارآمدند شروع به تعدیل نیرو کردند، همانطور که می‌دانید بخش زیادی از تعداد کارمندان دولت معلمان هستند، این تعدیل نیرو منجر شد به این که در ابتدای شروع سال آموزشی در سال گذشته بنا بر گفته وزیر با کمبود ۲۰۰ هزار نفری معلم روبه‌رو باشیم که این کمبود معلم منجر به دعوت دوباره بازنشستگان حتی از سن ۸۰ سالگی هم شد. این موضوع یک فشار هم بر معلمان آورد، متاسفانه معلمان رسمی با توجه به حقوق کم خود وادار شدند اضافه تدریس بگیرند. فشار کاری در بیانیه‌های جهانی یکی از عامل‌های دلزدگی معلمان از آموزش و پرورش است که این فشار کاری ناشی از تعدیل نیرو می‌باشد. زمانی که نیرو کم می‌شود یک معلم باید یک کلاس درس را در حد معمولی که باید بین ۲۰ تا ۲۵ نفر باشد بین ۳۵ تا ۴۰ نفر بچیند و گاه در برخی مناطق تعداد دانش‌آموزان یک کلاس به ۶۰ نفر هم افزایش پیدا می‌ًکند به هر حال این به این معلم جدای از اینکه نمی‌تواند فرایند آموزش را پیش ببرد به دلیل شلوغی کلاس فشار زیادی وارد و نهایتا خیلی زود خسته و دل‌زده می‌شود.

کم کردن ساعت و در عین حال کم نکردن حجم محتوای درسی!

این معلم در ادامه گفت: متاسفانه ساعت‌های درسی بسیاری از معلمان کاهش پیدا کرده و بخشی از آن‌ها به درس‌های ایدئولوژیک مورد خاص اختصاص پیدا کرده است. کم کردن ساعت و در عین حال کم نکردن حجم محتوای درسی یکی از دلایلی است که در ساختار آموزش و پرورش ما فشار مضاعفی بر معلمان وارد می‌کند؛ بنده هم این مسئله را دارم تجربه می‌کنم.
 
عامل‌های دلزدگی معلمان از آموزش و پرورش/ معلمان به‌ویژه معلمان مرد اگر شغل دومی نداشته باشند، زندگی‌شان نمی‌چرخد
 
نیک‌نژاد عدم استقلال معلمان را یکی دیگر از مشکلات خواند و افزود: یکی از گرفتاری‌های جهانی در حوزه معلمین عدم استقلال معلم است یعنی اینکه معلمی که در آزمون‌های متفاوت شرکت کرده در جاهای مختلف به آن یک نگاه کارشناس حرفه‌ای را ندارند. نگاه سازمان‌ها و نهادهای جهانی این است حتما باید معلمی یک شغل حرفه‌ای و کارشناسانه در نظر گرفته شود. عدم استقلال فشار دیگری بر معلمان است.

بسامان شدن دریافتی معلمان دست کم در حد متوسط کشوری ضروری است. دیگر واقعا از مسئولین برای تغییرات ناامید شده‌ایم، بنده فکر می‌کنم باید دست به دامن جامعه شد و جامعه را خطاب قرار داد.

جامعه به دلیل آینده بچه‌ها و آینده‌سازان این کشور پای کار بیاید

این کارشناس آموزش با ارایه پیشنهاداتی اضافه کرد: بسامان شدن دریافتی معلمان دست کم در حد متوسط کشوری ضروری است. دیگر واقعا از مسئولین برای تغییرات ناامید شده‌ایم، بنده فکر می‌کنم باید دست به دامن جامعه شد و جامعه را خطاب قرار داد، جامعه به دلیل آینده بچه‌ها و آینده‌سازان این کشور پای کار بیاید و حساس‌تر به وضعیت آموزش و پرورش نگاه کنند. باید ضروری‌ترین کار رسیدگی به وضع معیشتی و جلوگیری از گسترش و وسعت این ناامیدی فزاینده در بین معلمان باشد. امروزه معلمان به‌ویژه معلمان مرد اگر شغل دومی نداشته باشند واقعا زندگی‌شأن نمی‌چرخد.
 
نیک‌نژاد در پایان تاکید کرد: اولین توصیه این است یک بار برای همیشه یک بودجه در خور برای آموزش و پرورش اختصاص دهند و به طور متوسط وضعیت رفاهی معلم را افزایش دهند. امروزه با شرایطی که موجود است بعید است که کسی از مسئولین به مدرسه‌ای وارد شود و بپرسد که وضع معیشت شما چطور است؟ کیفیت آموزشی چگونه است؟ چون به شدت از نگاه معلمان نارضایتی موج می‌زند.
برچسب ها: معلمان آموزش و پرورش معیشت مسئولین محمدرضا نیک نژاد خط فقر حقوق جامعه عوامل رتبه بندی معلمان
ارسال نظر
آخرین اخبار