۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
تعداد بازدید: ۸۰۲۸۲۲
نظری، پژوهشگر مطالعات آرشیوی و اسناد فرهنگی گفت: اسناد می‌تواند بستر پژوهش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی باشد. همچنین اسناد از منظر مطالعاتی می‌تواند برای پژوهشگران مختلف از جمله دانشگاهیان و اساتید و به خصوص مدیران سازمان‌های دولتی نقش داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۵۵۱

جای خالی روز اسناد ملی در بنر‌های شهرداری و کانال‌های سازمان صدا و سیما!

اسناد

یک مدیر خوب باید پیشینه‌های تاريخي حوزه خود را مطالعه کرده باشد

آناهیتا نظری، پژوهشگر مطالعات آرشیوی و اسناد فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ضمن تبریک روز اسناد ملی و میراث مکتوب مطرح کرد: امروزه تمام مجامع بین‌المللی زمانی که صحبت از آرشیو می‌شود آن را معادل حافظه‌ی ملت و دولت می‌دانند و جایگاه آرشیوها به عنوان حافظان اسناد و میراث مستند بيش از پيش مطرح است چرا اسناد آينه ي تمام نماي هویت تاريخي از منظر فرهنگي اجتماعي سياسي و اقتصادي هر کشوری محسوب مي شود.

اسناد برگرفته از بایگانی‌های دولت

بایگانی دولت یعنی هر آنچه که حافظه آن سازمان است می‌تواند یک چراغ راه برای آینده باشد. یعنی کسی که می‌خواهد مدیر جدید شود از مقام رئیس‌جمهور گرفته تا بعد از آن، زمانی می‌تواند قدم‌های بعدی را به درستی بردارد که آن چه پیشینه‌های تاريخي مربوط به حوزه خود را مطالعه کرده باشد.

نظری گفت: نقش مدیریت آرشيو‌ها در دسترس‌پذیری اسناد بسیار مهم است. اسناد برخلاف منابع دیگر اطلاعات دسته اول را در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. اگر قرار باشد ذینفعان آرشیو را طبقه‌بندی کنیم برخلاف گذشته که فکر می‌کردند اسناد فقط مختص پژوهشگران رشته تاریخ است به این شکل نیست، اسناد می‌تواند بستر پژوهش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و جغرافیایی باشد همچنین اسناد از منظر مطالعاتی می‌تواند برای پژوهشگران مختلف از جمله دانشگاهیان و اساتید تمامي  رشته ها و به خصوص مدیران سازمان‌های دولتی نقش داشته باشد.

وی افزود: بخشی از اسناد برگرفته از بایگانی‌های دولت است. بایگانی دولت یعنی هر آنچه که حافظه آن سازمان است می‌تواند یک چراغ راه برای آینده باشد. یعنی کسی که می‌خواهد مدیر جدید شود از مقام رئیس‌جمهور گرفته تا بعد از آن، زمانی می‌تواند قدم‌های بعدی را به درستی بردارد که آن چه پیشینه‌های تاريخي مربوط به حوزه خود را مطالعه کرده باشد.

عدم شناخت درست نسبت به آرشیو ملی

عدم شناخت درست نسبت به سازمان اسناد ملی/ تمامی کانال‌های سیما یک الی دو برنامه را به مباحث آرشیو اختصاص دهند

پژوهشگر مطالعات آرشیوی و اسناد فرهنگی به اهمیت محفاظت از اسناد اشاره و بیان کرد: بخشي از میراث فرهنگی ما هستند به همین دلیل محافظت از آن‌ها و دسترس پذيري و آشنا شدن با خود آرشیو بسیار مهم است. متاسفانه وقتی صحبت از آرشیو یا سازمان اسناد می‌شود کسی شناخت درستی از این سازمان ندارد حتی اگر بگوییم سازمان اسناد ملی، می‌گویند که سازمان ثبت اسناد یا ثبت املاک است در صورتی که در این جایگاه بحث هویتی مطرح است و باید به درستی در جامعه شناخته شود و برای حال و آیندگان این میراث به درستی نگهداری شود. 

در روز اسناد ملی تمام بنرهای شهرداری را به یک نمادی از آرشیو ملی اختصاص دهند همچنین سازمان صدا و سیما می‌تواند در این قسمت برای برند آرشیو فعالیت کند و برنامه‌هایی را به مبحث آرشیو اختصاص دهند.

راه‌های شناخت آرشیو چیست؟

نظری در پایان به راهکارهایی جهت شناخت آرشیو اشاره کرد و گفت: برای شناخت آرشیو راهكارهای مختلفی وجود دارد که یک بخش برمی‌گردد به خود نقش آرشیو ملی ایران که به عنوان سازمان مادر است. از این جهت می‌توانند با هماهنگي شهرداري همانند تبلیغاتی که در سطح شهر انجام می‌شود در روز اسناد ملی تمام بنرهای شهرداری را به یک نمادی از آرشیو ملی اختصاص دهند همچنین سازمان صدا و سیما می‌تواند در این قسمت برای برند آرشیو فعالیت کند و برنامه‌هایی را به مبحث آرشیو اختصاص دهند. به عنوان مثال تمامی کانال‌ها یک الی دو برنامه را به مباحث آرشیو اختصاص دهند. راه دیگر شناخت آرشیو این است که باید در بطن جامعه بحث عادت به آرشیو از کودکی به وجود آید حتی بزرگسالان هم شناختی نسبت به آرشیو ندارند پس باید یک کار بینابینی در سطح كشور انجام شود که بتواند تاثیرگذار باشد. پیشنهاد بنده راه‌اندازی کارناوال های آرشیوی در سطح شهر است. این موضوع بسیار تأثیرگذار است همچنین در مدارس و دانشگاه‌ها باید یک سرفصل درسی برای آشنایی با آرشیو داشته باشیم و کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها در این خصوص برگزار شود.

برچسب ها: آناهیتا نظری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دولت صدا و سیما مجامع بین‌المللی شهرداری ملت
ارسال نظر
آخرین اخبار